סינדרום מנהרת שורש כף היד

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


סינדרום מנהרת שורש כף הידסינדרום מנהרת שורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפלית, הוא מצב שכיח יחסית, הבא לידי ביטוי בתחושות עקצוץ ונימול ובכאבים באצבעות ובכף היד.

הסינדרום שכיח יותר בנשים מאשר בגברים (חמישה אחוז בנשים לעומת שלושה אחוז בגברים) ושכיחותו עולה על הגיל. יחד עם זאת, מדובר בבעיה רפואית שיכולה להופיע בבני כל הגילאים.

התעלה הקרפלית או מנהרת שרוש כף היד היא מנהרה צרה שתקרתה עשויה מרצועת רקמת חיבור קשה ורצפתה מורכבת מעצמות שורש כף היד.

בתוך המנהרה הקרפלית ישנם מספר מבנים חשובים, העוברים מהאמה לכיוון כף היד: גיד שריר מכופף האגודל הארוך, עצב התווך והגידים של השרירים מכופפי האצבעות. הסינדרום מתפתח כאשר מופעל לחץ על עצב התווך על ידי המבנים הסמוכים אליו, הממוקמים בתוך המנהרה.

מה הם הגורמים לסינדרום מנהרת שורש כף היד?

התפקיד של עצב התווך הוא להעביר אותות תחושתיים מהיד אל המוח ולהעביר אותות מהמוח ליד המאפשרים למעשה את התנועה הרצונית של האצבעות. כאשר מופעל לחץ על עצב התווך, העברת האותות מכף היד למוח ומהמוח לכף היד נפגעת ובעקבות זאת מתפתחים התסמינים האופייניים לסינדרום.

הגורמים נחלקים לשתי קבוצות מרכזיות: גורמים הקשורים בהיצרות של התעלה וגורמים הקשורים בהתנפחות הרקמות והמבנים שבתוך התעלה. להלן גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות הסינדרום:

  • חבלה – פגיעות אורתופדיות כמו שבר, סדק ונקע יכולות לגרום לנפיחות באזור התעלה ולהוביל לדחיסה של עצב התווך. כמו כן לא אחת פגיעות אורתופדיות שכאלה מובילות לשינוי של מבנה הרצועות והעצמות באזור התעלה באופן כזה שמגביר את הלחץ על העצב.
  • היריון – הסינדרום שכיח יחסית בקרב נשים הרות מסיבה שטרם הובנה עד תום. החדשות הטובות הן שבדרך כלל נשים הסובלות מסינדרום מנהרת שורש כף היד במהלך ההיריון, יחלימו לחלוטין באופן עצמוני תוך שישה עד 12 שבועות מהלידה. במקרים חריגים בלבד הנזק העצבי יהיה קבוע וידרוש טיפול. בנוסף הסינדרום שכיח יחסית בקרב חולות אונקולוגיות המקבלות תרופות מסוימות לטיפול בגידולי שד ובקרב נשים בגיל המעבר.
  • פעילויות מסוימות – פעילויות הכרוכות בתנועות חוזרות ונשנות של מפרק כף היד, בלפיתה מאומצת או ברעד חזק, עשויות להגביר משמעותית את הסיכון להתפתחות הסינדרום. בין היתר מדובר בנגינה על כלים מסוימים כמו פסנתר, עבודה בפס יצור שבה מבוצעות תנועות חוזרות ונשנות, עבודה עם מקדחים או פטישי אוויר המייצרים רעד ועוד.
  • מצבים רפואיים – ישנו מגוון רחב של מצבים רפואיים המהווים גורמי סיכון להתפתחות הסינדרום. בין היתר מדובר בסוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, שיגדון ותת פעילות של בלוטת התריס.
  • נטייה משפחתית – לאחד מתוך כל ארבעה אנשים הלוקים בסינדרום יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל גם כן מהסינדרום.

מה הם התסמינים של סינדרום מנהרת שורש כף היד?

התסמינים של סינדרום מנהרת שורש כף היד כוללים כאב, נימול ועקצוץ באצבע המורה, באגודל, באמה ובמחצית הקמיצה. התסמינים מופיעים באופן הדרגתי, בדרך כלל ביד אחת בלבד אך במקרים מסוימים לאחר זמן מה מופיעים גם ביד השנייה.

תסמינים אפשריים נוספים כוללים ניוון וחולשה של שרירי האגודל, נפיחות, עור יבש ושינויים בגוון העור בכף היד, תחושת שריפה או בעירה בכף היד וכאבים עמומים בחלק העליון של הזרוע או באמה. בנוסף רבים מהלוקים בסינדרום מנהרת שורש כף היד מדווחים על קושי לאחוז חפצים וקושי בביצוע פעולות הדורשות מוטוריקה עדינה כמו רכיסת כפתורים.

כיצד מאבחנים את סינדרום מנהרת שורש כף היד?

בדרך כלל על ידי מיפוי התסמינים ובדיקה פשוטה של מפרק כף היד, ניתן יהיה לקבוע אבחנה ללא קושי. יחד עם זאת, יתכן שהרופא ימליץ על ביצוע של בדיקות נוספות כמו בדיקות דם לשלילת סוכרת, תת תריסיות או דלקת מפרקים שגרונית, בדיקת הולכה עצבית או בדיקת דימות כמו אולטרסאונד או רנטגן. בדיקות אלה מאפשרות להדגים את העצב שנדחס ואת מבנה התעלה.

כיצד מטפלים בסינדרום מנהרת שורש כף היד?

בדרך כלל הסינדרום יחלוף גם ללא טיפול תוך מספר חודשים אך במקרים החמורים ביותר טיפול הבחירה יהיה ניתוח לשחרור הלחץ המופעל על העצב. לפיכך ישנה חשיבות עליונה להתאים את תכנית הטיפול למצבו האישי של כל מטופל ומטופל. אחד מהטיפולים המבטיחים ביותר המוצעים כיום לסובלים מסינדרום מנהרת שורש כף היד הוא טיפול בלייזר רך. תרפיה בלייזר רך, הנקראת גם ביוסטימולציה באמצעות לייזר ותרפיה בלייזר קר, היא טכניקת טיפול רפואית שבה חושפים את האזור הפגוע ללייזר בעוצמה נמוכה.

הטיפול בלייזר רך מסייע להורדת הנפיחות במנהרה, תורם לשיכוך הכאבים, מקל על תחושת העקצוץ והנימול ומאפשר להשיב את המצב לקדמותו תוך טיפולים ספורים בלבד. היתרון המרכזי של הטיפול בלייזר רך בא לידי ביטוי בכך שמדובר בטיפול נטול תופעות לוואי. כמו כן מכשירי הלייזר הרפואיים זמינים מאוד בימינו וישנה גם אפשרות לרכוש מכשירי לייזר לשימוש ביתי במחירים שווים לכל נפש.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!