כאבי גב תחתון

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


כאבי גב תחתוןלפי ההערכות, כ-15% מאוכלוסיית העולם סובלים מכאבי גב תחתון בכל רגע נתון וכ-80% מהאנשים יסבלו מכאבים אלה בשלב זה או אחר של חייהם, לכל הפחות פעם אחת.

הגב התחתון נושא במשקל רב באופן כמעט בלתי פוסק והעומס הרב מעמיד את המבנים השונים בסיכון לפציעות ובעיות כאלו ואחרות.

מה הם הגורמים לכאבי גב תחתון?

כאבי גב תחתון יכולים להיות בלתי ספציפיים או ספציפיים. הכוונה היא לכך שבמקרים מסוימים ניתן לזהות מחלת גב תחתון אורגנית כמו היצרות תעלת השדרה, פריצת דיסק, זיהום, שבר או גידול ובמקרים האלו הכאבים יהיו משניים למחלה האורגנית. לעומת זאת ישנם מקרים שבהם לא ניתן לזהות כל גורם מכל סוג שהוא להתפתחות הכאבים. כאבים שאינם ספציפיים הם הכאבים השכיחים יותר, כשסך הכול בכ-85% מהמקרים לא ניתן לזהות את הגורם להתפתחות הכאבים.

גורמי הסיכון לכאבי גב תחתון כוללים בין היתר יציבה לקויה, ישיבה ממושכת, חוסר בפעילות גופנית, גיל מבוגר, הרמה של משאות כבדים בצורה לא נכונה, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית מאומצת יתר על המידה, חוסר שינה, עישון, היריון, השמנת יתר ונהיגה ממושכת.

מה הם התסמינים של כאבי גב תחתון?

כאבי גב תחתון הם בין התסמינים האורתופדיים השכיחים ביותר שישנם .כאבי גב תחתון הם כאבים המופיעים בחלק הגב שמתחיל מתחת לקו הצלעות ומשתרע עד מעל לעכוז. אם הכאב נמשך שלושה חודשים ומעלה הוא מוגדר ככאב גב כרוני ואם הוא נמשך פחות משלושה חודשים, הוא מוגדר ככאב גב אקוטי או חריף.

לא אחת הכאב מקרין לכיוון כף הרגל והסובך ובנוסף ישנם מטופלים הסובלים מהקרנה של כאבים לירך. הכאב יכול להופיע בפתאומיות או להתפתח באופן הדרגתי, להיות חלש מאוד או עוצמתי ביותר ואופיו יכול להיות עמום או חד.

כיצד מאבחנים כאבי גב תחתון?

תהליך האבחון כולל בראש ובראשונה תשאול של המטופל בנוגע לגורמים שונים שעשויים להוביל להתפתחות של כאבי גב תחתון, כשמטרת התשאול היא לנסות להבין האם מדובר בכאבים ספציפיים או בלתי ספציפיים. בין היתר יש לשאול את המטופל האם הרים לאחרונה משאות כבדים, האם היה מעורב בתאונת דרכים, האם הוא נוהג לשבת על כיסא או לנהוג במשך שעות ארוכות ועוד.

לאחר מכן יש לבצע בדיקה גופנית שבה בוחנים את טווחי התנועה של הגב ומחפשים סימנים חשודים כמו נפיחות, אדמומיות, בליטות, שינויים במרקם העור ועוד. בדרך כלל הנבדק לא יקבל הפניה לצילום רנטגן וזאת כיוון שלצילומי רנטגן יש דרגת מתאם נמוכה מאוד עם הגורמים לכאבי גב תחתון. מעניין לדעת כי במקרים רבים ניתן למצוא שינויים ניווניים בעמוד השדרה של נבדקים שלא סובלים מכאבי גב תחתון ולעומת זאת בנבדקים רבים שסובלים מכאבי גב תחתון, צילומי עמוד השדרה יהיו תקינים לחלוטין.

האבחון יושלם באמצעות בדיקות דימות מסוג CT או MRI רק במקרים שבהם ישנו חשד קליני לקיום של גידול בתעלת השדרה, במקרים שבהם ישנו חשד לתסמונת זנב הסוס ובמקרים שבהם המטופל מועמד לטיפול ניתוחי או לטיפול כאב התערבותי כיוון שהוא סובל מתסמינים שורשיים יותר מחודש ולא מגיב לטיפול השמרני. כמו כן יש להפנות את המטופל לבדיקות דימות מסוג MRI או CT אם נמצאו תסמינים נוירולוגיים דינמיים או יציבים שיכולים להיות ממקור שדרתי.

כיצד מטפלים בכאבי גב תחתון?

בדרך כלל ניתן לטפל בכאבי גב תחתון באופן שמרני באמצעות שימוש במשככי כאבים, תרופות נגד דלקת, חימום או קירור מקומי, עיסוי ותרגילי פיזיותרפיה. בגדול מומלץ שלא להימנע לחלוטין מפעילות אך חשוב מצד שני להימנע מפעולות שגורמות להחמרת הכאבים. לפיכך מומלץ למשל לצאת להליכה קלה או לשחות בבריכה אך בשום אופן לא להרים משאות כבדים.

בין הטיפולים השמרניים המומלצים ביותר עבור הסובלים מכאבי גב תחתון, חשוב להזכיר את הטיפול בלייזר רך. תרפיה בלייזר רך, הנקראת גם ביוסטימולציה באמצעות לייזר או תרפיה בלייזר קר, היא שיטת טיפול רפואית שבה המטופל נחשף ללייזר בעוצמה נמוכה.

מכשירי הלייזר הרפואיים נמצאים בשימוש נרחב בתחום רפואת הכאב וכן ניתן למצוא אותם בקליניקות רבות של פיזיותרפיסטים. הטיפול בלייזר רך אינו פולשני ולא גורם לאי נוחות למטופל. כמו כן הטיפול בלייזר רך לא כרוך בתופעות לוואי מסוג כלשהו.

מטופלים רבים שסבלו במשך זמן רב מכאבי גב תחתון, מדווחים כי השיפור במצבם התפקודי והקליני הורגש לאחר טיפולים ספורים בלבד בלייזר רך. ההשפעה של תרפיה בלייזר רך נבדקה במחקרים לא מעטים לאורך העשורים האחרונים ופעם אחר פעם נמצאה יעילה לטיפול בכאבי גב תחתון, גם במקרים של כאבי גב כרוניים.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!