דורבן

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


דורבןדורבן הוא השם העממי שניתן לממצא רנטגני הנקרא בלטת עצם בעקב. מדובר בצמיחה של זיז עצם קטן על עצם העקב, המופיע ברוב המקרים בחלקה התחתון של העצם (באזור האחז של החיתולית הכפית) או בחלק האחורי של העצם (באזור האחז עם גיד אכילס). זיז העצם הצומח מעצם העקב מזכיר בצורתו את צורת הקוץ וזהו למעשה המקור לשמו העממי של הממצא.

יש לציין כי לא בכל מקרה שבו ניתן לזהות זיז עצם בבדיקת רנטגן, הממצא יבוא לידי ביטוי בכאבים. כלומר בהחלט יתכן שבו ניתן יהיה לזהות את צמיחת העצם הלא תקינה בצילום רנטגן וחרף זאת הנבדק כלל לא יחוש בכאב.

למעשה נכון לכתיבת שורות אלה רוב החוקרים העוסקים בתחום זה תמימי דעים בנוגע לכך ששלוחת העצם היא לא הגורם לכאבים באף לא אחד מהמקרים. חרף כל זה, נכון להיום בדרך כלל השימוש במילה דורבן בא לתאר כל מצב שבו המטופל סובל מכאבים בעקב.

מה הם הגורמים לדורבן?

דלקת ברקמת החיתולית הפלנטרית היא הגורם המרכזי לכאבים באזור העקב, המקושרים לדורבן. דלקת זו, הנקראת Plantar fasciitis, מובילה להתעבות של הרצועה שמחברת את עצמות כף הרגל ולהתפתחות של נזקים ברקמה זו. הרצועה יכולה להינזק באופן הדרגתי כתוצאה מבלאי או באופן פתאומי בזמן ריקוד או ריצה למשל. לרוב אנשים צעירים ואנשים העוסקים בפעילות גופנית יסבלו מדורבן בעקבות נזק פתאומי ולעומת זאת במבוגרים לאחר גיל 40, הכאבים יהיו תוצאה של בלאי הדרגתי.

גורמי הסיכון לשחיקה הדרגתית של הרצועה כוללים בין היתר משקל עודף והשמנת יתר, עבודה שבה נדרש העובד לעמוד במשך שעות ארוכות ונעילה של אביזרי הנעלה עם סוליות שטוחות כמו כפכפים או סנדלים לאורך זמן. גורמי סיכון לכאבים בעקב שנחשבים לפחות שכיחים כוללים שברי מאמץ, ניוון של כרית השומן, תסמונת מנהרת שורש כף הרגל, דלקת של הבורסה ומחלת סבר.

מה הם התסמינים של דורבן?

התסמין המרכזי של דורבן הוא כאב חד בעקב, המופיע בזמן הליכה או דריכה על העקב המעורב. בדרך כלל רק אחד מהעקבים יסבול מדורבן, אך בקרב שליש מהחולים ניתן לראות דורבן בשני העקבים. ברוב המקרים הכאב יתפתח בהדרגה וילך ויהיה חמור יותר עם הזמן.

כמו כן לרוב הכאב יהיה קשה יותר בשעות הבוקר המוקדמות לאחר שנת הלילה, אך יהפוך לחלש יותר בעוצמתו לאורך היום, כל עוד המטופל לא ימנע מלדרוך על הרגל הפגועה. כדי שלא להפעיל משקל על העקב הפגוע (במטרה להימנע מתחושת הכאב החד), רבים מהסובלים מדורבן מפתחים במהלך הזמן צליעה או דפוס הליכה לא שגרתי כזה או אחר.

כיצד מאבחנים דורבן?

במהלך הבדיקה הרפואית הרופא יבדוק האם קיימות נקודות רגישות ללחץ ולמגע לאורך כף הרגל וינסה למקם את הכאב. כמו כן קרוב לוודאי שהבדיקה תכלול התייחסות לכוח השרירים ברגל, למתח השרירים, לקואורדינציה, שיווי משקל, רפלקסים ועוד.

בהסתמך על הבדיקה הגופנית יכול הרופא להעלות השערות בנוגע למקור הכאבים. כך למשל אם העקב נפוח ונוקשה, רוב הסיכויים שמקור הכאבים בדלקת מפרקים. לעומת זאת אם המטופל מדווח על עקצוצים או חוסר תחושה בכף הרגל, ישנו סיכוי לא רע שהוא סובל מנוירופתיה פריפרית, כלומר נזק עצבי בכף הרגל. בהתאם לצורך, הרופא יפנה את המטופל לבדיקות נוספות כמו צילום רנטגן, בדיקות דם, אולטרסאונד או MRI.

כיצד מטפלים בדורבן?

הואיל ובעבר מקובל היה לחשוב שזיז העצם הוא הגורם לכאבים בקרב הסובלים מדורבן, במשך שנים רבות נהוג היה להסיר את זיז העצם בניתוח, בתקווה לשיפור המצב. כיום לעומת זאת ידוע כי מדובר בבעיה של רקמות רכות ולכן במקרים שבהם אכן מטפלים בכאבים באמצעות ניתוח, מדובר בניתוח לשחרור הרצועה מעצם העקב. מטרת הניתוח היא להפחית את המתח של הרצועה על מנת להפחית את הדלקת ובסופו של דבר להקל על הכאבים מהם סובל המטופל.

מובן שהניתוח הוא הטיפול שיש לשקול רק לאחר שמוצו כל האפשרויות השמרניות, הנכנס לתמונה רק במקרים חריגים שבהם הטיפולים השמרניים לא הביאו להקלה. אחת משיטות הטיפול המבטיחות ביותר כיום המתאימה כמו כפפה ליד לסובלים מדורבן היא שיטת הטיפול בלייזר רפואי.

מכשירי הלייזר המודרניים מסייעים להקלה על דלקות ולשיכוך כאבים והמטופלים שהתנסו בהם מדווחים כי ההקלה הורגשה תוך מספר טיפולים בלבד. לפיכך אם אתם סובלים מדורבן, אל לכם להמשיך לסבול: פנו לרופא המטפל או לפיזיותרפיסט שלכם והתעניינו לגבי טיפולים באמצעות מכשיר לייזר.

טיפים לסובלים מדורבן:

  • הימנעו מנעליים שטוחות ותנו עדיפות לנעליים המספקות ריפוד לעקב, התומכות בקשתות כף הרגל.
  • מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט בנוגע לתרגילים שונים שניתן לבצע כדי למתוח את שרירי השוק ולהקל על הכאבים ברצועה שבכף הרגל.
  • ניתן להפחית את הלחץ המופעל על העקב באמצעות רצועות ספורט דביקות, באמצעות סד, אביזרי קיבוע שונים לשימוש בזמן השינה ועוד.
  • הימנעו מהליכה למרחקים ארוכים ומעמידה ממושכת ללא תנועה.

אז מה היה לנו בכתבה:
מאמרים לקריאה נוספת
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!