דלקת בגיד אכילס

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


דלקת בגיד אכילסדלקת בגיד אכילס הוא הגיד הגדול ביותר והחזק ביותר בגוף האדם. הוא נוצר על ידי חיבור של שני הגידים של שריר הסוליה ושריר התאומים ומחבר את השרירים האלו לחלק האחורי של עצם העקב.

כששרירי הרגל האחוריים מתכווצים, הגיד נמתח ומושך אחריו את עצם העקב ואת כף הרגל.

לפיכך גיד אכילס הוא הגיד הנכנס לפעולה בזמן קפיצה, ריצה, הליכה, עמידה על קצות האצבעות וכיו"ב. במהלך פעילות גופנית, בדגש על ריצה או קפיצה, מופעלים על גיד אכילס עומסים גדולים, שיכולים להגיע עד פי 12 ממשקל הגוף.

דלקת בגיד אכילס היא ממצא שכיח מאוד, המופיע הן באנשים העוסקים בספורט באופן קבוע והן באנשים שאינם פעילים מבחינה גופנית כלל. כמו כן מדובר בתופעה שכיחה מאוד בקרב אנשים שעוסקים בספורט בצורה לא סדירה, הנוטים להתאמן בעצימות גבוהה במהלך האימונים, מעבר ליכולתם.

מה הם הגורמים לדלקת בגיד אכילס?

להלן כמה מהגורמים להתפתחות דלקת בגיד אכילס בנקודות:

  • עלייה מהירה מדי בסולם המאמצים – הכוונה היא להגברה מהירה מדי של מהירות הריצה או למשל להגדלת מרחקי הריצה במהירות גבוהה מדי, ללא הכנה מספקת.
  • חזרה מהירה מדי לשגרת האימונים הרגילה לאחר הפסקה ממושכת ללא הכנה מתאימה.
  • מבנה אנטומי או מנח לא תקין של כפות הרגליים המוביל לעומס יתר על גיד אכילס.
  • ישנן מחלות סיסטמיות שונות המשפיעות על בריאות הגיד כמו סוכרת או דלקת מפרקים שגרונית.
  • שימוש בסטרואידים מגדיל את הסיכוי לדלקת בגיד אכילס ולכן מחלות המטופלות בסטרואידים כמו זאבת אדמנתית מערכתית מהוות גורמי סיכון בפני עצמן.

מה הם התסמינים של דלקת בגיד אכילס?

ההסתמנות הקלינית של דלקת בגיד אכילס כוללת בין היתר כאבים המופיעים בהדרגה לאחר מאמץ, נפיחות באזור החיבור של הגיד לעצם העקב ונוקשות בגיד אכילס לאחר ישיבה ממושכת או לאחר הקימה משנת הלילה. ישנם מטופלים המדווחים על כך שהכאבים לאורך הגיד מופיעים רק לאחר מספר שעות של ריצה וישנם מטופלים שכלל לא יסבלו מכאבים או שיסבלו מכאבים קלים בלבד.

כיצד מאבחנים דלקת בגיד אכילס?

במסגרת האבחון של דלקת בגיד אכילס, הרופא ינסה לקבל מהמטופל כמה שיותר פרטים על אופי הפגיעה, על הגורמים לפגיעה, על המגבלות מהן הוא סובל ועוד. לאחר שלב התשאול הראשוני, יבצע הרופא בדיקה גופנית שבה יבחן את טווח התנועה של הגיד וינסה לאתר תסמינים כמו חום מקומי, אדמומיות, עיבוי של הגיד, נפיחות ועוד.

ככול הנראה הרופא יבחן בנוסף את ההליכה והיציבה של המטופל, את טווח התנועה של חלקי הרגל השונים ועוד. חשוב לציין כי כאב בגיד אכילס הוא תסמין שאינו ספציפי, כלומר הכאבים המאפיינים את הדלקת יכולים להיות תוצאה של גורמים אחרים כמו קרע מלא או חלקי של הגיד. לפיכך במקרים רבים תהליך האבחון יכלול בנוסף לבדיקה הגופנית, גם בדיקת אולטרסאונד.

כיצד מטפלים בדלקת בגיד אכילס?

הטיפול בדלקת בגיד אכילס הוא לרוב שמרני וכולל בעיקר הימנעות מפעולות הגורמות להחמרת הכאבים, קירור האזור הפגוע ושימוש במשככי כאבים. כמו כן רוב הסובלים מדלקת בגיד אכילס, מקבלים הפניה לטיפולי פיזיותרפיה. באמצעות שיטות שונות מתחום הפיזיותרפיה, ניתן לזרז את תהליך ההחלמה באופן משמעותי ולגרום להקלה בכאבים תוך זמן קצר. הכוונה היא למשל לחבישות, תרגילי מתיחה, שימוש בגלי קול, עיסוי ידני ועוד.

אחת הטכניקות היעילות ביותר לטיפול בסובלים מדלקת בגיד אכילס נכון להיום היא טיפול באמצעות מכשיר לייזר. באמצעות קרני לייזר רפואיות, ניתן לזרז את החלמת הגיד, להפחית את מדדי הדלקת ואת הנפיחות, להגן על הגיד מפני נזקים מצטברים ולהשיב את המצב לקדמותו תוך מספר טיפולים בלבד.

אז מה היה לנו בכתבה:
מאמרים לקריאה נוספת
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!