כאבים במפרק הלסת TMJ/TMD

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


כאבים במפרק הלסתTMD ו-TMJ הם שני מושגים המתארים הפרעות במערכת הלעיסה. TMD הם ראשי התיבות של Temporomandular disorders ו-TMJ הם ראשי התיבות של Temporomandibular joint.

המונח הראשון מתאר הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה והשני מתאר הפרעות קליניות במפרק הלסתות. TMD הוא מושג רחב יותר, המאגד מגוון הפרעות קליניות במפרק הלסתות ו/או שרירי הלעיסה ובמבנים הסמוכים למפרק הלסתות. הפרעות אלה הן הגורם המרכזי לכאבים באזור חלל הפה והפנים (האזור האורופציאלי), שאינם ממקור דנטלי.

לפי הידוע לנו כיום, בקרב 75-40 אחוז מהאוכלוסייה ניתן לזהות לפחות תסמין אחד להפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה, כשבין היתר מדובר ברגישות למישוש בשרירי הלסת, סטייה או מגבלה בתנועתיות של הלסתות, רעשים בזמן תנועת מפרקי הלסתות ועוד.

מה הם הגורמים לכאבים במפרק הלסת?

עצמות הלסת מופרדות זו מזו על ידי דיסק המפרק המאפשר את התנועה החלקה שלהן ומשמש גם כן כבולם זעזועים. העצמות הנעות עטופות בשכבת סחוס וכאשר הסחוס נשחק, הדבר בא לידי ביטוי בכאבים. כמו כן הכאבים יכולים להיות תוצאה של דלקת מפרקים ושל אובדן הגמישות של שרירי המפרק, על רקע פעילות מאומצת. לפיכך כאבים במפרק הלסת יכולים להתפתח למשל בקרב אנשים הנוהגים לחרוק שיניים או להדק לסתות.

במקרים מסוימים הכאבים מופיעים לאחר חבלה עוצמתית באזור הלסתות אך במקרים רבים לא פחות, לא ניתן לזהות את הגורם להתפתחות הכאבים. גורמי הסיכון להתפתחות כאבים במפרק הלסת כוללים בין השאר הפרעות שינה, עיוותים מולדים בלסת הפוגעים בפעילות הלסת או מפריעים לסגירה התקינה של הפה וכן ישנן מחלות רבות המגדילות את הסיכון לכאבים במפרק הלסת כמו תסמונת העייפות הכרונית, פיברומיאלגיה ודלקת מפרקים שגרונית. מעבר לכל זה, הכאבים שכיחים בעיקר בקרב נשים בגילאים 50-30.

מה הם התסמינים של הפרעות במערכת הלעיסה וכאבים במפרק הלסת?

הסובלים מכאבים במפרק הלסת והפרעות במערכת הלעיסה צפויים לסבול בין היתר מהתסמינים הבאים:

  • נגיסה לא שווה (חלק מהשיניים באות במגע עם המזון לפני שיניים אחרות).
  • חוסר נוחות בנגיסה.
  • כאבי ראש.
  • קושי בסגירת או פתיחת הפה ונטייה לנעילת לסתות.
  • כאבים באזור הפנים.
  • כאבים בתוך האוזן ומסביב לאוזן.
  • כאבים ורגישות מוגברת בלסת.
  • חוסר נוחות בזמן הלעיסה וכאבים בזמן הלעיסה.
  • ישנם מטופלים הסובלים בנוסף מתחושת שחיקה או צליל נקישה בזמן לעיסה או בזמן פתיחת הפה.

כיצד מאבחנים כאבים במפרק הלסת?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים לכאבים במפרק הלסת ולכן יש לבצע אבחנה מבדלת ולשלול בתהליך האבחון גורמים אחרים לכאבים, שאינם הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה. בדרך כלל תהליך האבחון יכלול בדיקה גופנית ותשאול בנוגע לתסמינים מהם סובל הנבדק אך בהחלט יתכן שהרופא יבחר להפנות את המטופל לצילום רנטגן או בדיקות דימות כמו MRI או CT.

האבחנה המבדלת צריכה לכלול הפרעות תוך-גולגולתיות (מפרצת כלי דם מוחי, כאבי ראש ראשוניים), הפרעות כאב נוירופתיות, כאבים בעקבות הפרעות נפשיות, כאבים הקשורים למבנים סמוכים (בלוטות רוק, אף, אוזניים), הפרעות כאב ממקור צווארי (נקע צווארי, דלקת מפרקית של הצוואר, הפרעות בדיסקים צוואריים), הפרעות כאב בתוך חלל הפה ועוד.

כיצד מטפלים בכאבים במפרק הלסת?

ישנו מגוון רחב של טיפולים שיכולים לסייע לסובלים מכאבים במפרק הלסת. בין היתר מדובר באמצעים תרופתיים (תרופות נוגדות כאב, נוגדי דיכאון טריציקליים, תרופות מרפות שרירים, קורטיקוסטרואידים ובוטוקס), ניקור המפרק, טיפול שיניים מתקן, שימוש במגן מנשך למניעת חריקת שיניים בזמן השינה ועוד. אחד הטיפולים המבטיחים ביותר הוא טיפול בלייזר רך, המבוסס על שימוש בלייזר בעוצמה נמוכה.

טיפולי לייזר רך יכולים לסייע רבות לסובלים מכאבים במפרק הלסת ובדרך כלל ההקלה מורגשת לאחר טיפולים ספורים בלבד. הלייזר תורם להרפיית השרירים, להפחתת מדדי הדלקת ולהקלה על הכאבים ורבים מהמטופלים מדווחים על החלמה מלאה לאחר תקופת טיפול קצרה.

עוד בנושא:

בעיות פה ולסת

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!