כוויות וצלקות טריות

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים


כוויות וצלקות טריותכדי להבין איך עובדים טיפולי לייזר לכוויות וצלקות טריות, יש להבין מהי פגיעה בעור וכיצד היא מטופלת. כל פגיעה עמוקה בעור, משכבת האפידרמיאל, מותירה צלקת לאחר שהיא מחלימה.

כוויות וצלקות טריות יכולות להיות נבדלות בהיבטים קלים מבחינת הגוון או המאפיינים על פני שטח הצלקת, לעומת עור שאינו פגוע. חומרת הפציעה תלויה בעומקה ובמאפיינים שנותרו בצלקת במהלך תהליך הריפוי. אם הנזק מגיע עמוק לשכבת העור, כל הבלוטות, זקיקי השיער, כלי הדם, וקצות העצבים, נפגעים.

צלקות הן חלק טבעי מתהליך הריפוי של הגוף. הן נובעות מהתהליך הביולוגי של תיקון הכוויה בעור וברקמות אחרות. רוב הכוויות, למעט הקטנות ביותר, גורמות למידה מסוימת של הצטלקות. כוויות וצלקות טריות עשויות להיגרם כתוצאה מתאונות, מחלות, מחלות עור כגון אקנה, או ניתוחים.

הגורמים לצלקות

צלקות מתרחשות כשהשכבה העמוקה, העבה של העור, הנקראת הדרמיס, נפגמת. הגוף יוצר סיבי קולגן חדשים על מנת לתקן את הנזק, וכתוצאה מכך מתרחשת צלקת. הרקמה הצלקתית החדשה מאופיינת במרקם באיכות שונה בהשוואה לרקמה הסובבת. צלקת נוצרת לאחר שהכוויה הטרייה נרפאת לחלוטין.

קיימים סוגי צלקות שונים, ורובן שטוחות וחיוורות. אך במקרים בהם הגוף מייצר עודף קולגן, הצלקות נוצרות, והן נקראות צלקות היפר טרופיות או צלקות קלואדיות. שני סוגי צלקות אלו נפוצים יותר בקרב אנשים צעירים וכהי עור.

חלק מהצלקות עשויות להיות שקועות או בעלות מראה מחורץ. סוג זה של הצטלקות מתרחש כשהשומן או השרירים התומכים בעור, נפגעים.

צלקות עלולות להופיע גם כשהעור נמתח במהירות, למשל במהלך ההיריון. בנוסף, סוג זה של צלקת עשוי להתרחש כאשר העור נמצא תחת מתח, למשל במהלך תהליך הריפוי של הכווייה הטריה.

תסמיני כוויות טריות

אם אדם סובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים, עליו לקבל ייעוץ רפואי:

  • כשהכוויות מופיעות על הפנים, הידיים, האצבעות, איברי המין או הרגליים.
  • כשהכוויה קרובה למפרקי הברך, הכתף או הירכיים.
  • כשהכוויה מקיפה את הזרועות, הרגליים, החזה או האצבעות.
  • כשהכוויה גדולה או עמוקה. אם קיים ספק לגבי גודל כוויה טרייה שנחשבת למסוכנת, מומלץ להתייעץ עם רופא.
  • כשמופיעים על הכוויה הטריה סימני זיהום בעור, כגון הגדלת האדמומיות, כאב חמור, הפרשה דמוית מוגלה או כשהכוויה חמה ביותר.

גישת טיפול מודרנית

חשוב להבין שצלקת על העור מותירה סימנים שאינם ניתנים להעלמה. לכן בעבר, רופאים רבים הציעו טיפול של כריתת הצלקת או השתלת עור.

גישת טיפול מודרנית לצלקות וכוויות טריות פירושה "שיקום הצלקת", לעומת" שחזור העור". המונח "שיקום" מרמז על גישת טיפול שמאפשרת מראה עור בריא ככל הניתן.

התפתחויות צלקות וכוויות טריות בולטות ביותר בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים, אך כל קבוצת גיל עשויה לסבול מהם, בהתאם לסוג העור. ככל שהעור כהה יותר, כך הצלקות חמורות יותר. כל תסמין של כוויה נובע מגורמים שונים, אך תו התקן לטיפול היא שימוש בלייזר.

טיפול בלייזר לכוויות וצלקות טריות

בשנים האחרונות, גישת הטיפול בלייזר לכוויות וצלקות טריות צברה עניין רב והגישה משמשת רופאים ומטפלים רבים. מחקרים ניסויים מצאו כי טיפול בלייזר מאפשר החלמה טובה יותר של צלקות או כוויות אדומות ומגרדות, והתוצאות נשארות גם שנים לאחר הטיפול, וגם כשהצלקת חמורה.

הטיפול בלייזר משמש על מנת להפחית את עובי הצלקת ולשפר את אי סדירות פני השטח של העור, סימני המתיחה, והמבנה הכללי של הכוויה או הצלקת, וגישה זו נושאת הצלחה מרובה מבחינת הבדלי גוון העור שנוצרו כתוצאה מהצלקות והכוויות הטריות.

כיצד מתבצע טיפול בלייזר?

פשוט, לייזר היא שיטה לסינון אורכי גל מסוימים המכוונים לאזורים פרטניים ביותר על העור. מנגנון הפעולה המדויק של הצלקות תלוי בגוון ובאנרגיה של האור. כל הלייזרים פועלים באמצעות "צריבה" המכוונת לכוויות.

באמצעות צריבת היבטים מסוימים של הצלקת, ניתן לעורר את הגוף על מנת להתחיל את תהליך הטיפול. התוצאה היא קבלת מראה עור רגיל. בלייזר פיגמנט, למשל, האור נספג על ידי פיגמנט בצלקת או בכווייה על העור. תהליך הטיפול הורס את הפיגמנט ואת תאי הגוף ואז מפנה מהגוף את תאי העור ההרוסים.

בטיפול בלייזר לחידוש העור, מוחדרת אנרגיית העור מתחת לאפידרמיס, שכבת העור העליונה, וגורמת לתגובת שלפוחיות, הממריצה את מנגנוני הטיפול בעור.

ריפוי צלקות וכוויות טריות באמצעות לייזר

כמות צריבת הצלקת באמצעות לייזר תלויה בעומק הכווייה בעור. צריבת כוויה שטחית מרפאת את העור וגורמת לצמיחה מחודשת של שכבת העור השטחית, האפידרמיס. התוצאה היא מינימום הצטלקות, או העלמה מוחלטת של הצלקת, עם שינויים מזדמנים בגוון שכבת העור החדשה.

כוויה עמוקה יותר מטופלת בלייזר באמצעות הריסת תאי העור, המאפשרת את הצמיחה המחודשת של האפידרמיס. בתהליך זה, הטיפול בלייזר גורם לכוויה הטרייה להישאר פתוחה במשך תקופת זמן ארוכה יותר, אך בסופו של דבר היא מחלימה באמצעות הפחתת הצלקת.

מהלך טיפול בלייזר עמוק

בגישת טיפול זו, הלייזר מאדה את הצלקת הישנה, יוצר פצע, וכתוצאה מכך מוביל לריפוי חדש. בהתאם לתדירות פעימות האור שנבחרות לטיפול, אנרגיית האור נספגת טוב יותר באמצעות מספר גוונים וחומרים. לדוגמא, ללייזר פולס צבע יש 542-595 פעימות, ושיטת טיפול זו נפוצה ביותר כיום.

לייזרים רפואיים כרוכים בכמות מתונה של אנרגיה, כשהם נספגים על ידי הרקמות, והחום המשוחרר גורם להרס הרקמה באמצעות ספיגת האור. לייזר פחמן דו חמצני נספג על ידי הלחות בכווייה הטרייה הגורמת לנזק, ומאדה את הרקמה בהתאם לכמות האנרגיה באור הלייזר.

תדרי לייזר אחרים טובים לקליטת פיגמנטים של כוויות טריות בצבעים שונים, הגורמות להתמוטטות מולקולות פיגמנט. טיפולים אלו נספגים פחות על ידי רקמת העור, ושומרים על בריאותו ככל הניתן.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!